요즘 만나는 고객사들 이야기..

요즘 만나는 고객사들 이야기..
1. 제가 처음 광고대행사에서 일을 시작했을 때 제가 처음 담당했던 브랜드는 국내 유명 통신사와 비데 브랜드였습니다. 4년제 정규대학도 아닌 전문대를 졸업했고, 마케팅에 대해 아무것도 모르는 상태였지만, 저는 입사하자마자 1년차부터 대기업 클라이언트와 함께 일할 수 있는 기회가 주어졌는데요.

2. 그 이유는, 입사 면접에서 고등학교 졸업 후 군고구마 장사로 등록금 벌었던 사업계획서 프리젠테이션 했기 때문입니다. 첫 회사 이사님께서는 저를 보자마자 직원들에게 이렇게 말씀하셨답니다.

“오늘 면접본 친구는 영업 시켜도 될 만한 친구라 보자마자 바로 뽑았다.”

3. 저는 1년차부터 대기업 차장님들과 직으로 소통했고, 어떤 경우에는 대기업 상무님에게 PT 하기도 했습니다. 10년도 넘은일이지만 그당시 대기업 직급자분들의 포스는 어마어마했습니다.
말 한마디에 온 조직은 얼어붙기도 하고 웃음이 돌기도 했습니다.

4. 그런데, 요즘 고객사 직급자분들을 만나면서 과거와는 분위기가 많이 달라졌습니다.

<업무의 난이도>
대기업의 경우 직급자 분들이 달성해야 하는 업무의 난이도가 정말 높아진 것 같습니다.
예전에는 아무것도 안해도 잘 팔린다고 하시는 행복한 고객사분들도 가끔 있었는데..
요즘은 고객들을 만날때마다 이 정도 과업을 해낸다면 창업해도 되겠다는 생각이 들기도 합니다.
그리고, 이런 어려운 과업을 어떻게든 해내시는 분들만 직급자로써 자리를 유지하는 것 같습니다.

<활용 할 수 있는 리소스>
예전에 마케팅팀 회의에 들어가면 그 당시 부서장님 밑으로 차장/과장/대리/사원..
직급별로 수 많은 담당자들이 계셨습니다.

그런데, 요즘 이렇게 대규모로 팀을 꾸리는 마케팅 조직이 많이 줄어들었습니다.
많아봐야 팀장님 한분에 실무자들 2-3명 정도가 전부입니다.
심지어, 글로벌 기업으로 가면 실무를 하면서 팀을 리딩해야 하는 플레이어 코치(Player coach) 형태로 근무하시는 분들이 대부분인 것 같습니다.

<실속위주의 프로젝트 운영>
제가 처음 대행사에서 일할때만 하더라도 대행사에는 나름대로 계급도가 있었습니다.

– 국내에서 제일기획과 같은 종합광고 에이전시..
– 덴츠, BBDO, Ogilvy, TBWA와 같은 글로벌 에이전시..
– 그리고 그 뒤를 잇는 온라인 종합 마케팅 대행사..
– 그 아래로 실제 업무 수행을 담당하는 수많은 실행사들..

5. 그런데, 2025년 지금.. 과거 에이전시의 경계는 많이 허물어져가고 있습니다.
이미 ATL/BTL.. B2C/B2C 경계가 없어진지는 꽤 된 것 같고, 클라이언트께서도 실력만 있으면 소규모 업체라도 함께 할 수 있다는 말씀도 많이 하시고, 실제로 실행하시는 분들도 많습니다.

요즘 성장하는 에이전시들은 특정 분야에 최적화된 전문 에이전시 인 것 같습니다.
예를 들어, 전문성이 뚜렷한 <데이터 마케팅 에이전시>, <B2B 리드생성 에이전시>들이 대표적입니다.

6. 마지막으로 에이전시 업계에서 이제는 시간 단위의 과금 구조는 전혀 의미가 없어지고 있습니다.
과거에는 <저희팀에서 00시간을 투자해서 00까지 수행했습니다>라는 커뮤니케이션이 유효했지만, 지금은 속이 빈 ‘말잔치’에 불과한 소통방식입니다.

에이전시나 컨설팅 비즈니스가 롱런하려면 이제는 컨셉이 명확합니다.
‘바로 고객이 성공해야 내가 성공하는 구조입니다.’

이 단순한 구조를 깨닫기까지 꽤 오래 걸린 것 같습니다..

오늘도 수 많은 과업들이 밀려있습니다.
어떤 프로젝트는 성과를 내고 있고 또 어떤 프로젝트는 성과가 부진합니다.
그러나, 저는 포기하지 않고 성과가 날때까지 고객들을 위해 모든 것을 해볼 생각입니다.

Stories from My Recent Clients

1. My first job in an ad agency
When I started working at my first advertising agency,
my first clients were a big telecom company and a famous bidet brand in Korea.

I graduated from a two-year college, not a four-year regular university,
and I knew almost nothing about marketing.
But from my first year, I got the chance to work with large corporate clients.

2. Why I got that opportunity
It happened because, during my job interview,
I gave a presentation about how I sold roasted sweet potatoes after high school to pay for my first college tuition.

The director of that company said to his staff,

“This guy could be great in sales, I decided to hire him the moment I saw him.”

3. My early experience with enterprise size client
From my first year, I was communicating directly with senior managers at large corporations,
and sometimes even gave presentations to executives.

That was more than 10 years ago,
but I still remember how powerful their presence was.
Just one word from them could freeze the whole room, or make everyone smile.

4. How things have changed
When I meet clients these days, the atmosphere is very different from the past.

Difficulty of Work
In big companies today, the level of work expected from managers is much higher.
In the past, some clients said, “Our product sells well even without much marketing.”

But now, whenever I meet a client, I often think,
“If you can handle this level of work, you could start your own business.”

Only those who can achieve such difficult tasks seem to keep their positions.

Available Resources
In the past, marketing teams were big a director, senior manager, manager, assistant manager, and many staff.
But now, most marketing teams are small, maybe one team leader and two or three staff members.
At global companies, many people work as “player-coaches,” meaning they manage the team while also doing hands-on work.

Focus on Practical Projects
When I first joined the agency world, there was a clear hierarchy among agencies.

– Full-service advertising agencies like Cheil Worldwide
– Global agencies like Dentsu, BBDO, Ogilvy, and TBWA
– Mid-sized online marketing agencies
– And below them, small execution companies that did the actual work

5. But in 2025, things are different.
The boundaries between agencies are fading.
ATL and BTL, B2C and B2B, these lines are almost gone.

Many clients now say,
“If you’re good, I’ll work with you, even if you’re a small agency.”
And they really mean it.

Agencies that grow fast today are the ones with clear expertise,
for example, data marketing agencies or B2B lead generation agencies.

6. The end of hourly billing
In the agency world, billing by hours no longer makes sense.
Before, we used to say, “Our team spent 00 hours to complete this task.”
Now, that kind of talk feels empty and meaningless.

To survive long-term, agencies and consultants must understand one thing clearly.
“I only succeed when my client succeeds.”

It took me a long time to truly understand this simple truth.

Even today, I have a mountain of tasks waiting for me.
Some projects are performing well, while others are still struggling.
But I won’t give up, I’ll do everything I can for my clients until the results come.

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